DHL enthousiast over vision picking

25 % efficiëntiewinst. Dat is het resultaat van een pilootproject dat DHL eind vorig jaar uitvoerde in een dedicated warehouse voor Ricoh in Bergen op Zoom. In het project kregen 10 medewerkers de kans om het gebruik van smart glasses te testen. Vooral het feit dat men handenvrij kon werken en het verminderde risico op fouten maakten DHL enthousiast over vision picking.

Terwijl Google een paar weken geleden bekendmaakte dat het voorlopig afziet van zijn plannen om met Google Glass de consumentenmarkt te veroveren, kijken steeds meer bedrijven naar mogelijke professionele toepassingen van deze technologie. Smart glasses bieden immers een zeer aantrekkelijke interface die het mogelijk maakt om in toepassingen als order picking en assemblage volledig handsfree te communiceren met een IT-systeem. In zijn meest geavanceerde vorm kan men augmented reality toepassingen realiseren, waarbij gebruikers een wereld te zien krijgen die aangevuld is met informatie uit een IT-systeem.

Augmented reality

Waar het gaat het om? Bij Google Glass, maar ook met smart glasses van bedrijven als Vuzix en sinds kort ook Microsoft, wordt een module met een cameraatje en display op een zodanige manier op een bril geplaatst dat de gebruiker met één oog naar een schermpje kijkt waarin hij in real-time het beeld ziet dat door het cameraatje opgenomen wordt.

In neutrale stand, zeg maar, ziet de gebruiker via de camera dus gewoon de realiteit om zich heen – hetzelfde als wat hij met zijn andere oog ziet. Het vernuftige van de smart glasses is echter dat er bijkomende informatie op dat beeld geplaatst kan worden. Dat kan gewoon tekst of een afbeelding zijn die op het beeld geplaatst wordt, maar de informatie zou ook aangepast kunnen worden aan het beeld zelf.

De bijhorende software zou bijvoorbeeld een pijltje kunnen tekenen in het beeld, een pijltje dat de gebruiker instructies geeft over waar hij naar toe moet of wat hij moet doen. We spreken dan van augmented reality. De gebruiker ziet de realiteit, waaraan informatie is toegevoegd. Dat dit in heel wat toepassingen tal van mogelijkheden biedt om efficiënter te werken, hoeft geen verdere uitleg.

Pilootproject bij DHL

Om na te gaan wat deze technologie aan mogelijkheden biedt om order picking efficiënter te maken, organiseerde DHL eind vorig jaar een pilootproject met smart glasses in een warehouse in Bergen op Zoom, waar DHL logistieke activiteiten voor Ricoh verzorgt. In de afdeling waar supplies gepickt worden – goed voor 13.000 orders per dag – hebben 10 medewerkers de technologie getest. De brillen die daarbij gebruikt werden, waren zowel de Google Glass als de M100 Smart Glasses van Vuzix. De software voor het systeem kwam van Ubimax, een bedrijf dat zich toelegt op wearable computing.

“In het magazijn worden goederen gepickt in trolleys, met daarop 15 of 30 bakken voor verschillende orders”, zegt Jan-Willem de Jong, business unit director, DHL Supply Chain, Benelux. “In het huidige systeem hebben de medewerkers een picking list op papier met daarop de locaties van de goederen die ze moeten picken en van de bakken waarin die terecht moeten komen. Met een handscanner worden bij elke handeling zowel de goederen als de positie gescand.”

Jan-Willem de Jong: “Met de smart glasses was de picking list op papier niet meer nodig en kregen de medewerkers hun handen vrij. Voor elk order werd de locatie op het scherm getoond. Bij het picken van een product hoefde een medewerker maar naar de barcode te kijken, wat voldoende is voor de bril om die te herkennen in het beeld en te registreren. Vervolgens werd op de display een schematische voorstelling van de trolley getoond waarin aangeduid werd waar het product geplaatst moest worden.”

25% productiviteitswinst

Voor alle duidelijkheid: het ging in dit pilootproject nog niet echt om virtual reality. Alle informatie werd op het scherm getoond, deels als tekst, deels grafisch, maar het was nog niet zo dat de software objecten in het beeld herkende om bijvoorbeeld een locatie aan te duiden met een pijltje of door er een kader rond te tekenen.

Jan-Willem de Jong: “Dat is technisch mogelijk, maar voor objectherkenning moet eerst de volledige configuratie van het warehouse en van de karren in de software ingevoerd worden. Het magazijn moet dan ook volledig uitgerust worden met QR-codes zodat de software de posities kan herkennen. Voor dit pilootproject zou dat te omslachtig geweest zijn.”

Toch waren de resultaten al behoorlijk indrukwekkend, want de medewerkers in het project wisten een productiviteitswinst te boeken van 25%.

“Het systeem is volledig handsfree en de medewerkers hadden ook geen papier meer mee”, verklaart Jan-Willem de Jong. “Daardoor kan veel sneller gewerkt worden terwijl de kans op fouten bijzonder klein is.”

Effect op medewerkers

De Jong vindt de resultaten veelbelovend, maar of vision picking ook echt de standaard praktijk zal worden, is nog niet uitgemaakt: “We gaan eerst nog een aantal andere mogelijkheden bekijken zoals voice picking en pick-to-light systemen op de karren. We zouden ook meer informatie willen over hoe mensen op langere termijn reageren op de technologie.”

Van de tien medewerkers die aan het pilootproject deelnamen, waren er acht zeer tevreden over de manier van werken, terwijl het bij de twee anderen minder goed lukte. Een van hen had geen stereoscopisch zicht, en aangezien de display maar voor één oog getoond wordt, bleek dat niet goed te werken. Om vision picking op grote schaal in te zetten, wil DHL in ieder geval bijkomende informatie over de impact van de technologie op de mensen die er mee werken.

Interessant is ook dat DHL in het pilootproject zowel brillen van Google als van Vuzix gebruikte. Dit leverde een lichte voorkeur voor Vuzix op, aangezien het scannen van de barcodes op de producten via de camera van die bril beter leek te werken.

In ieder geval toont het pilootproject aan dat de technologie heel wat potentieel in zich heeft inzake productiviteitswinst.

In België loopt momenteel een project bij het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) waarin 16 bedrijven de mogelijkheden van vision picking verder onderzoeken.

© Productivity.be, 12/02/2015


Feel free to share


3D printen

Productoverzichten:
Machines voor plasticsMachines voor metaal
Technologieën:
FDMSLASLSSLMBJMJDEDEBM
Populair in 3D printen:
Barstjes in 3D printermarkt?
Design voor additive manufacturing
Afwerking van 3D geprinte werkstukken


Productivity.be

is een publicatie van
Redactiebureau ConScript

Contact

Erwin Vanvuchelen
+32 (0)475 64 99 34
erwin@conscript.be
erwinvanvuchelen