Inzet RPA Databots levert tot 50% kostenbesparing op in de logistiek

Databots zijn virtuele helpers die een snelle en goedkope oplossing bieden bij Robotic Process Automation (RPA) om administratieve processen te automatiseren. Het gebruik van RPA biedt de mogelijkheid om een innovatieve digitalisatie door te voeren zonder aanpassing van de onderliggende ICT-systemen. Door de veelheid aan systemen en datastromen vormt deze technologie een enorm potentieel voor de logistieke sector.

Met het project RPA Databots heeft VIL, in samenwerking met acht bedrijven, een laagdrempelig en goedkoop systeem uitgewerkt waarmee bedrijven op korte tijd hun logistieke administratieve processen kunnen automatiseren. VIL toetste de toepasbaarheid af voor twee processen bij twee bedrijven, meer bepaald het orderverwerkingsproces bij Handico Trucking en het tarificatieproces bij Van Moer Logistics.

Virtuele assistent

Databots zijn virtuele collega’s. Ze vullen documenten en bestanden zelfstandig in en nemen repetitieve taken over van medewerkers. Zo kunnen die medewerkers efficiënter ingezet worden. De technologie evolueert snel, is relatief goedkoop en vraagt geen complexe aanpassingen van de IT-systemen. Ook kleine en middelgrote ondernemingen kunnen bijgevolg deze databots inzetten.

“Databots leveren ons tot 80% tijdswinst op in de orderverwerking en een lagere foutenlast. Zo helpen ze ons bedrijf om onze klantenservice te optimaliseren. We gaan er dus verder mee aan de slag!”, aldus Gino Withofs, directeur bij Handico Trucking.

Potentieel groot in logistieke sector

RPA is geen nieuwe technologie. In sectoren zoals de bank- en gezondheidssector, kent de technologie al heel wat toepassingen. In de logistieke sector, gekenmerkt door een veelheid aan documenten en datastromen, is er nog veel ruimte voor automatisering. Volgens Kofax (2021) vertrouwt 32 % van de transport- en logistieke bedrijven op handmatige stappen in meer dan 50 % van hun processen. Het potentieel is bijgevolg immens.

De Return on Investment (ROI) is eenvoudig te berekenen. Er is een éénmalige kost voor de robot(s) en een jaarlijkse licentiekost, wat neerkomt op zo’n 20.000 euro. Vergelijk deze kost met de loonkost van een fysieke medewerker. De kost-baten analyse is bijgevolg snel gemaakt: de databot neemt de job over van de medewerker en deze laatste kan gemotiveerd ingezet worden op zinvolle taken. De ROI varieert van 30 tot 200 % met een gemiddelde terugverdientijd van drie tot zes maanden.

“RPA verhoogt de productiviteit, het serviceniveau en de capaciteit van het personeel met 35 – 50 %. Dit zorgt voor een onmiddellijke kostenbesparing van 25 – 50 % door het automatiseren van taken tegen een fractie van het menselijke equivalent”, aldus Sophie Delannoy, projectleider bij VIL. “Wij lanceren dan ook een call to action aan de logistieke bedrijven om hiermee aan de slag te gaan”.

Projectdeelnemers: Colruyt Group, Embassy Freight Services Europe, Group Van Loon, Handico Trucking, Hospital Logistics, Mazda Motor Logistics Europe, Snel Logistic Solutions en Van Moer Logistics.

Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Nieuwsbericht van VIL, 19/05/2022


Feel free to share

Agenda

22/08 - 26/08: ACHEMA, Frankfurt am Main

30/08 - 02/09: TechniShow, Jaarbeurs Utrecht

13/09 - 17/09: AMB, Messe Stuttgart (D)

21/09 - 22/09: Design to Manufacturing (D2M), Kortrijk Xpo

27/09 - 30/09: Micronora, Besançon (F)