Missing links in de fabriek van de toekomst

Nieuwe technologieën openen voorlopig nog onbekende marktkansen. Dat was de algemene boodschap op de jaarlijkse internationale persconferentie van Festo, die begin deze maand plaats had in Delft. In het overzicht van actuele trends in het kader van Industrie 4.0 definieerde Festo twee missing links in de evolutie naar de flexibele fabriek van de toekomst: artificiële intelligentie en product handling.

Het transformatieproces naar het digitale tijdperk kent vele aspecten die voor bedrijven vaak nog als futuristisch overkomen. Festo heeft zich voorgenomen om haar klanten en partners te begeleiden in dat traject. Intelligente functies in nieuwe producten maken het mogelijk om de principes van Industrie 4.0 geleidelijk aan in te voeren.

Als voorbeeld wordt de onderhoudsapparatuur uit de MS-serie met de energie-efficiëntiemodule MSE6-E2M genoemd. Naast de klassieke functies om perslucht te zuiveren en te drogen zijn de modules uitgerust met sensoren die afwijkingen kunnen detecteren. Dat maakt niet alleen detectie van lekkages mogelijk maar ook condition monitoring van volledige installaties. Door het persluchtverbruik terug te dringen kan zo tot 30% energie bespaard worden.

Kunstmatige intelligentie moet het mogelijk maken om dergelijke functies nog veel geavanceerder te maken. Festo heeft eerder dit jaar Resolto Informatik overgenomen – een Duits bedrijf gespecialiseerd in real-time kunstmatige intelligentie. Met de softwareoplossing SCRAITEC is het mogelijk om op basis van sensorgegevens afwijkingen in installaties in real-time te detecteren. Dergelijke algoritmes kunnen uitgevoerd worden in de cloud maar zullen in de toekomst ook direct in heel wat componenten van Festo geïntegreerd worden.

Frank Melzer, lid van de management board van Festo noemde artificiële intelligentie een van de missing links in de evolutie naar de fabriek van de toekomst. Melzer is recent ook verkozen tot hoofd van het Platform Industrie 4.0. Dat is de organisatie die in Duitsland alle initiatieven rond Industrie 4.0 coördineert. In verschillende werkgroepen wordt er heel concreet gewerkt aan het uitwerken van standaarden en business modellen om de toekomstvisie voor de industrie vorm te geven.

Product handling

Dennis van Beers, directeur van Festo Benelux, gaf een aantal trends aan die zich momenteel voordoen in de industrie en die door de digitalisering versneld worden. Een eerste is de evolutie van preventieve naar proactieve maintenance. Toepassingen zoals de eerder aangehaalde condition monitoring maakt het mogelijk om installaties beter op te volgen en onderhoudsactiviteiten doelgericht in te plannen.

Een tweede trend is connectivity waarbij steeds meer wordt ingezet op open standaarden. Die moeten toepassingen mogelijk maken zoals dashboards voor conditioning monitoring.

Als derde trend noemt van Beers flexibiliteit met als ultieme doel de mogelijkheid om in een sterk geautomatiseerde productie batches van 1 stuk te kunnen maken. Het is in die context dat Festo op de persconferentie een tweede keer de term missing link gebruikt, met name als het gaat over product handling.

Met alle aandacht die er vandaag is voor digitalisering en software zou men haast vergeten dat ook in de hardware heel wat flexibiliteit nodig is om de droom van de fabriek van de toekomst waar te maken. Sterk geïndividualiseerde en unieke producten betekenen immers ook dat men flexibele tools nodig heeft die een grote variatie aankunnen.

eXperience centre

Een van de redenen waarom Festo de internationale pers naar Delft had laten komen, was om er het nieuwe eXperience centre te tonen. Dat is een soort avonturenpark waarin klanten nieuwe oplossingen kunnen uitproberen. Het center, dat baat in een moderne start-upsfeer, laat ingenieurs bijvoorbeeld toe om de integratie van hun bestaande en nieuwe producten uit te testen.

Festo heeft ook een truck omgebouwd tot mobiel eXperience centre waarmee men naar de klanten toe kan voor events rond bepaalde, specifieke thema’s. Een recent voorbeeld was een actie rond product gripping waarbij klanten eender welk product mochten meebrengen en Festo zich sterk maakte om het met een van de oplossingen uit hun gamma te kunnen grijpen.

Met een hele reeks nieuwe oplossingen en een wervend verhaal rond Industrie 4.0 bracht Festo een dynamisch verhaal. Dennis van Beers spreekt in dat verband niet alleen over Industrie 4.0 maar ook over Customer Journey 4.0. Die klanten staan voor grote uitdagingen om bij te blijven in de nieuwe ontwikkelingen die zich razendsnel aandienen. Speed is the new currency, concludeert van Beers. Naast technologie moeten we ook allemaal inzetten op nieuwe structuren en culturen om competitief te blijven.

© Productivity.be, 18/12/2018


Feel free to share

Newsletter

News

Emerson’s New Comprehensive Automation Platform Empowers Decisive Action from Plant to Enterprise

Portable authenticity testing device detects food fraud at the point of sampling

Three trends set to drive cyber-attacks in 2024

TotalEnergies Partners with Major International Companies to Support e-NG Development

Schneider Electric Collaborates with NVIDIA on Designs for AI Data Centers

Apptronik and Mercedes-Benz Enter Commercial Agreement


Agenda

15/04 - 19/04: Wire/Tube, Düsseldorf (D)

22/04 - 26/04: Hannover Messe, Hannover (D)

14/05 - 16/05: Advanced Manufacturing, Antwerp Expo (B)

15/05 - 16/05: Advanced Engineering, Antwerp Expo (B)

15/05 - 16/05: Food Tech Event, Brabanthallen, 's-Hertogenbosch (Nl)

28/05: Industrie & Maintenance, Namur Expo (B)

05/06 - 06/06: Vision, Robotics & Motion, Brabanthallen, 's-Hertogenbosch

10/06 - 14/06: ACHEMA, Frankfurt am Main (D)

18/09 - 19/09: Kunststoffen, Brabanthallen 's-Hertogenbosch (Nl)

08/10 - 11/10: Motek, Stuttgart (D)

15/09/25 - 19/09/25: Schweissen & Schneiden, Messe Essen (D)

08/10/25 - 15/10/25: K, Düsseldorf (D)