3D-printen, de toekomst voor e-mobiliteitsgereedschappen

Kennametal heeft een 3D-geprint kottergereedschap voor statorhuizen ontwikkeld dat specifiek is ontworpen om te voldoen aan de groeiende vraag van klanten naar lichtere gereedschapsoplossingen die worden gebruikt om componenten voor hybride en elektrische voertuigen te kunnen bewerken.

De "E-mobiliteitscomponenten" worden doorgaans bewerkt op kleinere CNC-bewerkingscentra met een laag vermogen die lichtere gereedschapsoplossingen vereisen. Het 3D-geprinte statorhuis-kottergereedschap van Kennametal weegt de helft van die van de conventioneel vervaardigde versie, maar voldoet nog steeds aan de nauwkeurigheid, rondheid en oppervlakte-eisen voor het kotteren van aluminium motorIichamen.

"De hoofdboring waarin zich de stator van een elektromotor bevindt, heeft een diameter van ongeveer 250 mm (9,84") en een lengte van ongeveer 400 mm (15,74 "), met een kleinere lager aan de onderkant," zei Haraid Bruetting, manager, Programma engineering. "Wanneer het met conventionele middelen wordt vervaardigd, weegt een ruimer voor dit type toepassing meer dan 25 kilogram (55 lb.), veel te zwaar voor de bestaande werktuigmachines of voor het personeel dat met het gereedschap werkt."

De Solution Engineering Group van Bruetting en Kennametal wendden zich tot de eigen additieve productiemogelijkheden van het bedrijf om een sterk maar lichtgewicht wisselplaatgereedschap te 3D-printen, uitgerust met bewezen Kennametal-technologieën, waaronder fijn instelbare RIQ-ruimplaten voor hoge precisie-afwerking en een KM4X-adapter voor maximale stijfheid. Het gereedschap beschikt ook over interne 3D-geprinte koel kanalen die helpen de productiviteit en levensduur van het gereedschap te maximaliseren.

"Door het gebruik van 3D-printen met metalen poederbed methode in combinatie met eindige elementenanalysesoftware, konden we een gereedschap ontwerpen en bouwen die het traagheidsmoment heel dicht bij het spilvlak bracht, waardoor de stijfheid werd verhoogd terwijl we aan de gewichtsbeperkingen van de klant voldeden," zei Werner Penkert, manager, toekomstige oplossingen. "Het is een uitstekend voorbeeld van hoe Kennametal geavanceerde productietechnologie gebruikt om de unieke uitdagingen van onze klanten aan te gaan."

Er werden twee versies van het gereedschap gebouwd, één met een koolstofvezel buis, de andere met een 3D-geprinte metalen buis. De resultaten waren indrukwekkend. Het gereedschap met de 3D-geprinte buis woog 10,7 kg (23,6Ib) en de koolstofvezelversie 9,5 kg (20,9Ib), minder dan de helft van hun conventionele tegenhangers.

Nieuwsbericht van Kennametal, 08/10/2019


Feel free to share

Newsletter

News

Powerhouse for promising upswing

Emerson’s New Comprehensive Automation Platform Empowers Decisive Action from Plant to Enterprise

Portable authenticity testing device detects food fraud at the point of sampling

Three trends set to drive cyber-attacks in 2024

TotalEnergies Partners with Major International Companies to Support e-NG Development

Schneider Electric Collaborates with NVIDIA on Designs for AI Data Centers


Agenda

22/04 - 26/04: Hannover Messe, Hannover (D)

14/05 - 16/05: Advanced Manufacturing, Antwerp Expo (B)

15/05 - 16/05: Advanced Engineering, Antwerp Expo (B)

15/05 - 16/05: Food Tech Event, Brabanthallen, 's-Hertogenbosch (Nl)

28/05: Industrie & Maintenance, Namur Expo (B)

05/06 - 06/06: Vision, Robotics & Motion, Brabanthallen, 's-Hertogenbosch

10/06 - 14/06: ACHEMA, Frankfurt am Main (D)

18/09 - 19/09: Kunststoffen, Brabanthallen 's-Hertogenbosch (Nl)

08/10 - 11/10: Motek, Stuttgart (D)

15/09/25 - 19/09/25: Schweissen & Schneiden, Messe Essen (D)

08/10/25 - 15/10/25: K, Düsseldorf (D)