Wil je jouw digitale vaardigheden ontwikkelen en je ambities waarmaken?

Je hebt al een idee van het vakgebied waarin je wilt werken, maar weet niet of je over de nodige digitale vaardigheden beschikt?

Ontdek het met het DigiSkills Paspoort!

Ontdek ze allemaal

Doe de test en ontdek op welke vaardigheden jij hoog scoort, welke mogelijkheden voor jou zijn weggelegd in de STEM-wereld en welke opleidingen van toepassing zijn om jouw talenten te ontwikkelen.

Business Champion

“Als geen ander nieuwe kansen spotten: ik maak er een business van!”

Ik duik graag in de leefwereld van mensen om mij heen. Zo kom ik er snel achter welke technologische of wetenschappelijke snufjes anderen leuk, interessant of verrassend vinden. En ik kan het nog goed uitleggen ook: met een paar anekdotes en doelgerichte woordkeuzes kan ik iemand zonder moeite overtuigen.

Later studeer ik
Rechten, Handelsingenieur, Toegepaste Economische Wetenschappen, Bedrijfsmanagement, Marketing, Wetenschappen, Ingenieurswetenschappen, Industrieel Ingenieur

Inleving
Overtuigen
Resultaten

Dreamcatcher

“Ik ben een dromer die buiten de lijntjes durft kleuren. Geen idee is mij te groots of te gek!”

Wanneer ik iets interessants zie, dan beginnen de radertjes in mijn hoofd spontaan op volle toeren te draaien: kan hier iets nieuws uit voortvloeien? Ontdekkingen die de wereld op z’n kop zetten, beginnen vaak bij waanzinnige ideeën. En die heb ik zat.

Later studeer ik
Sociologie en communicatiewetenschappen, Psychologie, Communicatiewetenschappen, Handelswetenschappen en bedrijfskunde, Industriële wetenschappen, Ingenieurswetenschappen, Toegepaste Economische Wetenschappen, Toegepaste Informatica, Informatiemanagement, Bio-ingenieurswetenschappen

Creativiteit
Fantasie
Ideeën

Innovation Hero

“Uitdagingen en nieuwe ideeën klinken me als muziek in de oren. En ik zorg ervoor dat iedereen mee is.”

In de wereld van wetenschap en technologie is vernieuwing noodzakelijk. Als ik iets zie dat sneller, eenvoudiger of beter zou kunnen werken, schiet ik meteen in actie. Alles uit de kast halen om uitdagingen aan te gaan en anderen mee op de kar krijgen: dat kan ik als de beste!

Later studeer ik
Ideation & Innovation, Netwerkeconomie, Elektromechanica, Elektronica-ICT, Industriële Wetenschappen, Ingenieurswetenschappen, Wetenschappen, Marketing, Handelsingenieur, Ontwerp- en Producttechnologie, Bio-ingenieurswetenschappen

Plannen
Vernieuwing
Toekomst

Digital Whizzkid

“Mijn computer en ik spreken dezelfde taal, maar ik heb het voor het zeggen.”

Als er nieuwe technologieën opduiken, ben ik vooral benieuwd naar de codes die erachter schuilgaan. Hoe zit de software van mijn favoriete app in elkaar?  En hoe is mijn lievelingsgame geprogrammeerd? Zulke vragen houden me bezig. Noem me gerust een ‘nerd’, maar die titel draag ik met trots.

Later studeer ik
Toegepaste Informatica, Netwerkeconomie, Computerwetenschappen, Informatica, Elektronica-ICT

Computer
Actie
Programmeren

Hands-on Technician

“Een machine die kapot is? Geen probleem: in geen tijd krijg ik die weer aan de praat. Of ik maak er iets nieuws van.”

Ik vind het leuk om toestellen uit elkaar te halen en weer ineen te puzzelen, urenlang! Zo vis ik uit waarom dat ene radertje of kabeltje precies op die plek zit en ontdek ik techniek tot in de kleinste details. Problemen? Dan ga ik op zoek naar “eenvoudiger, sneller en beter”, tot de beste oplossing uit de bus komt.

Later studeer ik
Elektronica-ICT, Elektromechanica (duaal), Industriële wetenschappen, Ingenieurswetenschappen, Chemische procestechnieken (duaal), Industriële onderhoudstechnieken

Techniek
Handigheid
Denkwerk

Data Wizard

“Geef me getallen en gegevens, en je krijgt feiten en conclusies. ‘Meten is weten’ is mijn levensmotto.”

Ik doe niets liever dan in cijfers en statistieken duiken. Wiskundige vraagstukken of ingewikkelde raadsels?  Laat maar komen! Met mijn wiskundeknobbel zet ik getallen en grote hoeveelheden data probleemloos om in heldere analyses en oplossingen. Dikwijls zie ik verbanden waar anderen in de verste verte nog niet aan denken.

Later studeer ik
Wiskunde, Toegepaste informatica, Informatiemanagement & multimedia, Handelsingenieur, Economische wetenschappen, Bedrijfsbeheer

Wiskunde
Analyse
Diepgang

Designer

“Technologie in een mooi jasje: daar draait het voor mij om.”

Ben ik in de winkel om een smartphone of koptelefoon te kopen, dan haal ik gegarandeerd het mooiste en handigste exemplaar uit de rekken. Want wat ben ik met de nieuwste innovaties als het resultaat er niet mooi en praktisch uitziet?

Later studeer ik
Productontwikkeling, Grafische en Digitale Media, Digital Arts

Creativiteit
Vormgeving
Nauwkeurigheid

Smooth Operator

“Niets geeft me meer voldoening dan een project, groepswerk of evenement dat op wieltjes loopt.”

Ik hou ervan om alles tot in de puntjes te organiseren en op te volgen: is al het materiaal ter beschikking?  Wie neemt welke taak voor zijn rekening? Niets laat ik aan het toeval over. En dreigt er iets fout te gaan, dan grijp ik in.

Later studeer ik
Chemische procestechnieken (duaal), Industriële onderhoudstechnieken , Elektronica-ICT, Elektromechanica (duaal), Industriële wetenschappen, Elektromechanische systemen, Softwaremanagement

Organisatie
Begeleiding
Efficiëntie

Video's

Waarom hebben we
deze test ontwikkeld?

Een studiekeuze maken is belangrijk, maar niet altijd evident voor jongeren. Om die reden sloegen de werkgeversorganisaties Agoria en essenscia de handen in elkaar voor de tool Hey That’s Me, in samenwerking met Antwerp Management School (gelinkt aan Universiteit Antwerpen) en het onderzoeksbureau Indiville. Het gaat om een online profieltest die studiekiezers helpt om twee vragen te beantwoorden: ‘Welke innovatieve rol past bij mijn persoonlijkheid?’ en ‘Welke studierichtingen zijn aangewezen voor de ontwikkeling van mijn talenten?’

De naam Hey That’s Me verwijst naar de zoektocht van jongeren naar een eigen identiteit in een snel veranderende maatschappij en de oriënterende functie van de tool. Deze test is bedoeld voor het verkennen van mogelijke studiekeuzes en past aan het begin van het studiekeuzeproces. Jongeren verkennen hun eigen interesses en vaardigheden en krijgen zo zicht op de innovatieve rol die bij hen past, met het oog op hun studiekeuze in het hoger onderwijs. De test bevat geen definitief eindoordeel en zal nooit tot een dwingend studieadvies leiden.