Hey That’s Me: online profieltest die jongeren helpt bij hun studiekeuze

Jongeren die op zoek zijn naar een studierichting in het technisch of hoger onderwijs maar nog niet goed weten waar ze goed in zijn of wat ze precies willen, kunnen voortaan terecht op Hey That's Me. Deze online profieltest helpt studiekiezers om twee vragen te beantwoorden: ‘Welke bedrijfsrol past bij mijn persoonlijkheid?’ en ‘Welke studierichtingen zijn aangewezen voor de ontwikkeling van mijn talenten?’

De test is een gezamenlijk initiatief van technologiefederatie Agoria en essenscia, de sectorfederatie van de chemie en life sciences. De academische onderbouwing gebeurde in samenwerking met de Antwerp Management School en het onderzoeksbureau Indiville.

Het bijzondere aan de test is dat hij vertrekt vanuit acht specifieke rollen of profielen waarnaar bedrijven uit de chemie-, farma- en technologiesector actief op zoek zijn en waarvoor zowel technische en wetenschappelijke vaardigheden als meer algemene competenties vereist zijn. Het gaat om business champion, data wizard, designer, digital whizzkid, dreamcatcher, hands-on technician, innovation hero en smooth operator.

Aanbevolen studierichtingen

Aan de hand van een korte en eenvoudige vragenlijst ontdekken jongeren via hun eigen interesses en vaardigheden in amper enkele minuten welke rol hen het meest op het lijf geschreven is. Via de webtool krijgen ze onmiddellijk een duidelijke score per rol en een overzicht van de aanbevolen studierichtingen. De test werd opgesteld in samenwerking met experts van de Antwerp Management School en Indiville.

Hey That’s Me is vooral bedoeld om jongeren uit de derde graad van het secundair onderwijs te helpen bij hun studiekeuze, maar de test bevat geen definitief eindoordeel en zal nooit tot een dwingend studieadvies leiden. De naam Hey That’s Me verwijst naar de oriënterende functie van de tool en de zoektocht van jongeren naar een eigen identiteit in een snel veranderende maatschappij.

Boeiende jobkansen

Met dit unieke initiatief willen industriefederaties Agoria en essenscia jongens en meisjes duidelijk maken dat er heel wat boeiende jobkansen zijn in de technologische en wetenschappelijke sectoren waarin Vlaanderen sterk staat, zoals onder meer automobiel, chemie, digitale technologie, farma en gezondheidszorg, lucht- en ruimtevaart, kunststoffen en telecom. De lancering op de laatste dag van het schooljaar is symbolisch om jongeren voor te bereiden om hun verdere studie- en beroepskeuze.

Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder essenscia vlaanderen, en Peter Demuynck, algemeen directeur Agoria Vlaanderen: “Een studiekeuze maken is belangrijk, maar niet altijd evident voor jongeren. Om hen te helpen een richting te kiezen die het best past bij hun talenten en persoonlijkheid hebben Agoria en essenscia als belangrijke industriefederaties samen deze test ontwikkeld. Daarbij vertrekken we niet vanuit beroepen, maar zetten we de intrinsieke talenten van elke jongere centraal. Want diploma’s, wetenschappelijke kennis en technische skills blijven erg belangrijk, maar bedrijven hechten ook meer en meer belang aan sociale vaardigheden. We hopen dat we op deze manier heel wat jongeren meer inzicht geven om een weloverwogen en gemotiveerde studiekeuze te maken.”

heythatsme.be

Ingezonden door essenscia, 28/06/2019, Foto: heythatsme.be


Feel free to share

Productivity.be Update Alerts

Wenst u regelmatig update alerts te ontvangen over nieuwe artikels en productoverzichten?


Productivity.be

is een publicatie van
Redactiebureau ConScript

Contact

Erwin Vanvuchelen
+32 (0)475 64 99 34
erwin@conscript.be
erwinvanvuchelen