Automated Storage and Retrieval Systems (ASRS)

Geautomatiseerde magazijnen vinden de laatste jaren steeds meer ingang, niet alleen in distributie en andere fulfillment centers, maar ook in de productielogistiek. In dit artikel bekijken we de zes meest voorkomende types van Automated Storage and Retrieval Systems (ASRS).

Het oudste en meest voorkomende type van een geautomatiseerd magazijn is wat men een unit-load ASRS noemt. Het gaat om een magazijn met smalle gangen waarin kranen zowel de horizontale als de verticale bewegingen doen die nodig zijn om units op te slaan of weer terug te halen uit de rekken. Die units zijn dan meestal paletten maar het kunnen ook andere goederendragers zijn.

De aansturing van een dergelijk warehouse gebeurt door een Warehouse Execution System (WES) of een uitbreiding van een Warehouse Management System (WMS) dat de logistieke orders vertaalt in commando’s voor de controllers van de kranen.

In de klassieke uitvoering van een dergelijk ASRS heeft elke gang in het magazijn zijn eigen kraan. Die zet goederen af op een of meerdere kopposities, waar andere magazijntrucks de pallets overnemen. De kranen kunnen hun goederen ook afzetten op een conveyor.

Een variant van dit type ASRS zijn magazijnen waarin de kranen niet langer toegewezen zijn aan een enkele gang. Dat kan betekenen dat de rails waarop de kranen rijden een systeem hebben om de kranen van gang te laten wisselen. Het kan ook het gebruik inhouden van geautomatiseerde reach trucks die buiten de gangen vrij kunnen rondrijden. Die bieden de mogelijkheid om de automatische werking van het magazijn ook af te wisselen met manuele bediening zodat operatoren ingeschakeld kunnen worden om aan order picking te doen.

Miniload

Wanneer het aantal SKU’s (stock keeping units) toeneemt, kan het interessant worden om niet langer op palletniveau te werken. Een hele pallet uit een ASRS laten komen om er een paar goederen uit te nemen en dan weer terug te sturen wordt dan al snel inefficiënt.

In een zogenaamd miniload ASRS wordt dat opgevangen door de goederen op kleinere dragers te plaatsen. Doorgaans betekent dit dat de paletten in de inbound operatie onststapeld moeten worden. Kranen in een miniload magazijn hebben hierdoor minder gewicht te verplaatsen waardoor een hogere dynamiek mogelijk is. Het voordeel van een miniload is ook dat er steeds met dezelfde dragers gewerkt wordt wat een grotere bedrijfszekerheid geeft. Beschadigde paletten durven immers al eens voor hinder zorgen in een klassiek ASRS.

Een variant op de miniload kranen, en daarmee komen we bij het vierde type ASRS, zijn miniload shuttles. Die hebben als eigenschap dat ze niet in de hoogte werken. Op de verschillende niveaus in de rekken bevinden zich dan rails waarover de shuttles horizontale verplaatsingen doen. Eventueel is er op de kop van het rek een lift die de shuttle zelf indien nodig op een ander niveau kan brengen.

Carrousels en liften

Voor kleinere opslagsystemen zijn er nog twee types van ASRS: carrousels en shuttles.

Carrousels maken gebruik van opslagposities die in een horizontaal of verticaal vlak ronddraaien. Zo kunnen ze in het bereik van een operator of een automatische inserter/extractor gebracht worden. Dit type opslagsysteem wordt vooral gebruikt voor kleine, veelgevraagde goederen.

Een liftsysteem (ook wel Vertical Lift Module of VLM genoemd), ten slotte, bestaat uit twee rekken met daartussen een lift die volledige leggers uit de rekken naar een operator of automatische manipulator kan brengen. Het gaat om zeer dynamische systemen die bovendien een hoge densiteit in de opslag mogelijk maken. De uitneempositie, waar de lift de leggers naar toe brengt, kan verder nog uitgerust worden met een pick-to-light systeem dat meerdere posities op een legger kan aanwijzen.

De keuze voor een van deze types ASRS is niet altijd makkelijk, zeker niet wanneer men rekening wil houden met de mogelijkheid om later nog aanpassingen en uitbreidingen te doen. Simulatiesoftware kan helpen om voor een bepaalde set van specificaties na te gaan welk systeem het best scoort inzake kostenefficiëntie, productiviteit, enz.

© Productivity.be


Feel free to share

Newsletter

News

Emerson’s New Comprehensive Automation Platform Empowers Decisive Action from Plant to Enterprise

Three trends set to drive cyber-attacks in 2024

Apptronik and Mercedes-Benz Enter Commercial Agreement

The All Electric Society Arena points the way to a carbon-neutral industrial society

Machine manufacturers showcasing security solutions for digital grinding processes at GrindingHub

New Level and Flow Controller Reduces Complexity in Water and Wastewater Applications


Agenda

27/03 - 28/03: Design to Manufacturing (D2M), Kortrijk Xpo (B)

15/04 - 19/04: Wire/Tube, Düsseldorf (D)

22/04 - 26/04: Hannover Messe, Hannover (D)

14/05 - 16/05: Advanced Manufacturing, Antwerp Expo (B)

15/05 - 16/05: Advanced Engineering, Antwerp Expo (B)

15/05 - 16/05: Food Tech Event, Brabanthallen, 's-Hertogenbosch (Nl)

28/05: Industrie & Maintenance, Namur Expo (B)

05/06 - 06/06: Vision, Robotics & Motion, Brabanthallen, 's-Hertogenbosch

10/06 - 14/06: ACHEMA, Frankfurt am Main (D)

18/09 - 19/09: Kunststoffen, Brabanthallen 's-Hertogenbosch (Nl)

08/10 - 11/10: Motek, Stuttgart (D)

15/09/25 - 19/09/25: Schweissen & Schneiden, Messe Essen (D)

08/10/25 - 15/10/25: K, Düsseldorf (D)